Stellenbosch

29 april 2024 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Vandaag was het tijd voor de luxe kant van Stellenbosch; de bike & wine tour! Wat een wereld van verschil met gisteren. Wij konden even heerlijk genieten van de luxe en het prachtige uitzicht vanuit Stellenbosch.

Wij begonnen heel enthousiast met alle kinderen een eigen mountainbike. Al bij de eerste bocht werd duidelijk dat Sarah helaas niet met handremmen overweg kon, dus zij mocht mee rijden in de auto die achter ons bleef rijden. Even later haakte Simon ook af. Het was toch een stuk pittiger dan dat wij dachten in de zon met 26C, berg op en berg af. Leah heeft het wel vrijwel de hele rit volgehouden, super knap! Verder waren er 2 gidsen, 1 voorop en 1 voor de achterhoede. 

Het was een ontzettend mooie tour en duidelijk in de herfst. Wat een prachtige uitzichten hebben wij gezien.

Wij stopten bij 2 winefarms om bij beide 4 verschillende wijnen te proeven. Ik was wat dat betreft blij dat wij een taxi hadden geregeld. De kinderen hadden bij beide winefarms hun eigen plankje met proeverijen. Hierna konden zij heerlijk de speeltuin in. Naast ons waren er nog 2 andere Nederlandse families tijdens de tour aanwezig die toevallig zo goed als dezelfde reis route hebben. Hun zullen wij dus waarschijnlijk nog wel vaker tegenkomen!

Doordat Leah een hoedje op had met het woord" Kasilam" (my township), was het uiteraard gelijk het gesprek van de dag bij de gidsen die tegenover Kayamandi woonden. Zo vaak komt het niet voor dat blanken naar een township gaan en ook nog eens inwoners kennen. Op de terugweg heb ik een stuk gelopen met een van de gidsen die een fiets had overgenomen vanwege een lekke band. Stiekem ook, omdat ik zelf oververhit was en mijn benen bijna niet meer in beweging kreeg op de mountainbike (Ramon is hier iets meer getraind in dan ik). Deze gids komt graag in Kayamandi, voornamelijk vanwege de braai (BBQ). Iedere dag groeit de township en dat stopt voorlopig niet. Iedere dag worden er kinderen geboren. Ze noemen het ook inmiddels een dorp met (volgens Google) 30.000 inwoners. De gids gaf aan dat het er veel meer zijn. Binnenkort is er weer een telling. Ook hij begon over de regering, de verkiezingen en dat er maar weinig wordt gedaan voor de arme bevolking. Vaak worden er vlak voor de verkiezingen nog snel een aantal huizen geschilderd om stemmen te winnen, maar na de verkiezingen worden zij weer vergeten.

Wij hadden een erg vriendelijke taxi chauffeur die ons op de terugweg even door het centrum van Stellenbosch heeft gereden. Prachtige huizen, winkels, kerken en een gemeentehuis. 

Simon is ondertussen druk bezig met zijn eigen kunstwerk. Hij vindt overal stenen en iedere dag komen er meer bij. Deze moeten uiteraard wel op volgorde blijven liggen! 

Sarah kan Zuid Afrika ook weer afstrepen in de landen waar zij de radslag heeft gedaan. 

Straks gaan wij uit eten in Stellenbosch en morgen hebben wij een autorit van 4 uur voor de boeg om naar Botlierskop te rijden. Als wij op tijd zijn kunnen wij nog mee met de eerste safari deze vakantie! 

Foto’s

3 Reacties

  1. Lidy van Kins:
    29 april 2024
    Lees met veel plezier jullie reisverhalen en de foto's zijn prachtig.
    Als ik zo de fietsen zie krijg ik al zadelpijn dus knap dat je daar zo'n eind op gefietst hebt
    Groetjes en nog veel mooie dagen
  2. Van Kins GEMA:
    29 april 2024
    Wat leuk om zo veel van jullie te horen en dat jullie zo goed kunnen genieten ga zo door 👍 goede reis vandaag uitkijken
    Dag 👋 tot de volgende 🥰😘😘😘😘😘
  3. Elsebeth Botman:
    1 mei 2024
    Gaaf hè die Bike&Wine Tour! Wij hebben m ook gedaan in februari, echt stunning die panorama’s.
    Heerlijk dat jullie kids zo genieten! En geestig die reacties daar